Óraszám |
Tananyag |
Ismeretek, tevékenységek |
Fogalmak |
---|---|---|---|
Az informatikai eszközök használata (4 óra) | |||
1. | A számítógép és felhasználása | Ismerkedés a számítástechnika fő alkalmazási területeivelAz informatikai eszközök választásának szempontjaiAz alkalmazási területek összegyűjtése csoportmunkábanEgészséges, ergonómiai szempontoknak megfelelő számítógépes munkakörnyezet megismeréseA számítógép káros hatását csökkentő egyszerű mozgásgyakorlatok végzése A számítógép és a legszükségesebb perifériák rendeltetésszerű használata Az iskolai hálózat használata Hálózati be- és kijelentkezés, hozzáférési jogok, adatvédelem A gépterem házirendjének megismerése, betartása | számítógép, periféria, billentyűzet, monitor, egér, háttértár, operációs rendszer |
2. | Adat és adatmennyiség | Az adat fogalmának megismeréseAz adatok rögzítését, értelmezését, vizsgálatát, szemléltetését segítő eszközök használataSzámítástechnikai mértékegységek | információ, adat, bit |
3. | Vírusok | Víruskereső program alkalmazása, vírus keresése | vírus, víruskereső program |
4. | Mappa- és állományműveletek | Az operációs rendszerek alapszolgáltatásai, eszközkezelésMappaműveletek: mappaszerkezet létrehozása, másolás, mozgatás, törlés, átnevezésÁllománykezelés: létrehozás, törlés, visszaállítás, másolás, mozgatás, átnevezés, nyomtatás, megnyitás, keresés Állományok típusai | állománytípus, állományművelet, mappaművelet, hozzáférési jog |
Infokommunikáció (8 óra) | |||
5. | Webböngészés | Böngészőprogram kezelése, webcímek beírása, linkek használata, portálok felkereséseKonkrét információforrások használataHírportálok felkereséseÚtvonalkeresők, térképes keresők használataNetikett ismerete Weboldalak megtekintése, mentése Szöveg, kép mentése weboldalról | webhely, webcím, böngésző, link |
6. | Multimédia a weben | Hang-, képanyagok eléréseVideomegosztó rendszerek felkereséseElektronikus könyv keresése, olvasásaMédiatárak keresése, médiumok elérése, használata | elektronikus média, videomegosztás, elektronikus könyv |
7. | Tudástárak a weben | Oktatási célú adatbázisok használataOktatóprogramok használataOnline tudástárak használataDigitális tudástárak megismerése | médiatár, oktatóprogram |
8. | Kulcsszavas keresés 1. | Kulcsszavas keresésKeresőkérdések megfogalmazása, értelmezése, pontosításaTalálatok értelmezéseA találatok során kapott információk tanulmányozásaA keresés céljának leginkább megfelelő oldalak felkeresése | keresés, keresőgép, kulcsszavas keresés |
9. | Kulcsszavas keresés 2. | Kereső operátorok ismerete | kereső operátorok |
10. | Tematikus keresés | Tematikus keresésA keresés céljának leginkább megfelelő oldalak felkeresése | tematikus keresés, hivatkozásgyűjtemény |
11. | Levelezőrendszer használata 1. | Levelezőrendszer alapvető szolgáltatásainak ismerete és alkalmazásaSaját e-mail cím létrehozásaA mobilkommunikáció eszközeiA kommunikáció írott és íratlan szabályaiAdatvédelem, az információk megosztásának etikai kérdései Az online kommunikációban rejlő veszélyek elleni védekezés | levelezőrendszer, e-mail cím, elektronikus levél, regisztráció, címzett, másolat, rejtett másolat, tárgy, netikett |
12. | Levelezőrendszer használata 2. | Üzenet küldése, fogadása, válasz a kapott üzenetre, levél továbbítása, mellékletek csatolása | melléklet, csatolás, válasz, továbbítás |
Könyvtári informatika (2 óra) | |||
13. | Könyvtári szakrend | Tájékozódás az iskolai könyvtár tér- és állományszerkezetébenAz iskolai könyvtár eszköztárának készségszintű használata a könyvtári terek funkcióinak és a könyvtári abc ismeretébenKönyvtárlátogatás a települési könyvtárbanA hagyományos és új információs eszközökön alapuló könyvtári szolgáltatások megismeréseA könyvtár alapszolgáltatásainak használata Megadott művek keresése a könyvtár szabadpolcos állományában a feliratok és a raktári jelzet segítségével Hagyományos és nem hagyományos dokumentumok formai, tartalmi, használati jellemzőinek megállapítása; csoportosításuk A korosztálynak készült tájékoztató források, segédkönyvek biztos használata A megadott problémának megfelelő nyomtatott és elektronikus források irányított kiválasztása | könyvtár, kézikönyvtár, könyv, időszaki kiadvány, honlap, CD, DVD, lexikon, enciklopédia, szótár, atlasz |
14. | A katalógus | A könyvtári katalógus funkciójának megértéseKatalógusrekord (-cédula) adatainak értelmezéseKeresőkérdések megfogalmazása tanári segítséggelA könyvtárhasználati és informatikai alapokra építő információgyűjtést igénylő feladatokA forrásmegjelölés etikai vonatkozásainak megértése Saját és mások gondolatainak elkülönítése A felhasznált források önálló azonosítása a dokumentumok főbb adatainak (szerző, cím, hely, kiadó, év) megnevezésével | katalógus, hivatkozás, forrás |
Alkalmazói ismeretek (10 óra) | |||
15. | Rajzok készítése és átalakítása | Rajzok készítéseMűveletek rajzrészletekkelElemi alakzatok rajzolása, módosításaA vágólap használataÁllomány mentése | |
16. | Szöveg javítása | Szöveges állomány megnyitásaSzöveg javításaHelyesírás ellenőrzéseÁllomány mentése | |
17. | Karakter- és bekezdésformázás | KarakterformázásBekezdésformázás | szövegegységek |
18. | Szövegrészek másolása és cseréje | Szöveg kijelölése, másolása, mozgatása, törléseA vágólap használata | |
19. | Objektumok beszúrása a szövegbe | Szöveg, kép, hang, animáció elhelyezése a dokumentumbanEgyéb multimédiás dokumentumok előállítása | multimédia |
20. | Táblázatok használata | Adatok feldolgozását segítő műveletek végzéseAdatok értelmezése és rögzítése táblázatbanKözhasznú információforrások adatainak értelmezése | információ, adat, információforrás, online tudástár, adatbázis, térkép, koordináta, útvonalkereső |
21. | Szövegszerkesztés gyakorlása | ||
22. | Prezentációk készítése 1. | A prezentáció testreszabása, háttér, áttűnés, animáció beállításaBemutatók készítése közös munkában, csoportokban | prezentáció, dia, diavetítés |
23. | Prezentációk készítése 2. | A prezentáció testreszabása, háttér, áttűnés, animáció beállításaBemutatók készítése közös munkában, csoportokban | |
24. | Számonkérés: Alkalmazói ismeretek | ||
Problémamegoldás informatikai eszközökkel és módszerekkel (8 óra) | |||
25. | Algoritmusok készítése 1. | A problémamegoldáshoz szükséges információ gyűjtése, felhasználásaJelrendszerek ismereteProblémák algoritmusainak megtervezéseA megoldás lépéseinek szöveges, rajzos készítése, értelmezése | probléma, információ, kód, utasítás, művelet, algoritmus |
26. | Algoritmusok készítése 2. | Folyamatábra készítéseAz algoritmuskészítés lépéseinek az ismereteAlgoritmus tervezése, különböző megoldási lehetőségek tanulmányozásaAz informatikai eszközök és módszerek alkalmazási lehetőségeinek megismerése a problémamegoldás különböző fázisaibanA folyamatos beavatkozást, vezérlést igénylő problémák algoritmizálása, megoldási módjának megismerése | folyamatábra, vezérlés, bemeneti adat, eredmény, utasítás |
27. | Rajzok készítése a Teknőccel | Az algoritmizálási készségek fejlesztésére alkalmas fejlesztőrendszerek megismeréseProblémamegoldás folyamatának értelmezéseFejlesztőrendszerek alaputasításainak alkalmazásaEgyszerűbb feladatok megoldási algoritmusainak megvalósítása Logo vagy más fejlesztőrendszer segítségével | |
28. | Eljárások és paraméterek | Problémamegoldás folyamatának értelmezése | eljárás, beállítás, paraméter |
29. | Körből készült rajzok | Problémamegoldás folyamatának értelmezése | |
30. | Többparaméteres eljárások | Beavatkozás a program folyamataibaA beállítások módosító szerepének felismerése | |
31. | Ami a Teknőcgrafikán kívül van | Adatok bevitele, az adatok alapján az eredmények meghatározása, a végeredmények megjelenítéseInteraktív oktatóprogramok használata | interaktivitás, oktatóprogram |
32. | Számonkérés: Problémamegoldás informatikai eszközökkel és módszerekkel | ||
Az információs társadalom (4 óra) | |||
33. | Adatbiztonság | Az informatikai biztonsággal kapcsolatos ismeretekA számítógép és a számítógépen tárolt adatok védelmeAdatvédelemmel kapcsolatos fogalmakAdatkezeléssel kapcsolatos eljárások megismeréseA személyes adatok védelme | informatikai biztonság, adat, személyes adat, adatvédelem, adatkezelés |
34. | Informatikai etika | Az informatikai eszközök etikus használatára vonatkozó szabályok megismeréseA hálózat használatára vonatkozó szabályok megismerése, értelmezése | netikett, azonosító, jelszó |
35. | Információforrások | Információforrások gyűjtéseA felhasznált információforrások feltüntetése a saját dokumentumban | információ, információforrás, hivatkozás |
36. | Információs társadalom | A globális információs társadalom jellemzőiElektronikus szolgáltatások szerepe és használata a hétköznapi életben | információs társadalom, elektronikus szolgáltatás, regisztráció, leiratkozás |